Wat als alles ineens anders is? Nieuwsblog
  • Auteur(s):
Nu beoordelen:

Wat als alles ineens anders is?

Mijn eerste blog die ik voor CMyLife schreef was er een over bewust regie nemen. Regie nemen over je eigen leven. Als patiënt is dat misschien nog belangrijker dan als niet-patiënt, omdat er ineens zoveel is waar je de regie niet over kan nemen.

In ieders leven komen momenten voor waarop je weer extra bewust regie moet nemen over je eigen leven. Bijvoorbeeld op het moment dat je geconfronteerd wordt met een ernstige ziekte zoals CML. Je leven is ineens helemaal anders. Sommige dingen kunnen niet meer of moeten op een andere manier. Je zal je doelen moeten bijstellen en je gedrag moeten veranderen. Ook in deze Corona tijd is bewust regie nemen relevanter dan ooit. Eerst werden we geleefd door ons werk, de sportschool, sociale afspraken, reisjes maken. De agenda zat vol. Nu is de agenda voor een hele hoop mensen nagenoeg leeg. Tuurlijk hebben de meeste mensen nog steeds hun werk, maar alles wat daarnaast was, is nu niet meer. Nu moet je om af en toe, de maatregelen in acht nemend, je vrienden te kunnen zien, meer moeite doen. Je kan niet meer zomaar afspreken in een koffie tent of restaurant. Je moet opsplitsen, je warm aankleden en zin hebben in een wandeling. 

Er heeft laatst in mijn leven een hele grote gebeurtenis plaatsgevonden. Iets dat mijn hele toekomst beeld verandert. En wat het nodig maakt om een nieuw perspectief te bepalen. Nadat ik bekomen was van het eerste verdriet heb ik mezelf beetgepakt en bewust regie genomen. Omdat ik echt geen zin had om eindeloos verdrietig en in dat rotgevoel te blijven.

Hoe heb ik dit gedaan?

Ik heb hiervoor eerst nieuwe doelen en waarden gesteld. Wat wil ik in mijn ‘nieuwe’ leven, nu hetgeen ik het liefste wilde, en hetgeen ik altijd dacht dat ging gebeuren, niet meer kan?

Ik bedacht me dat ik kansen wil pakken die eerst niet mogelijk waren. Zoals lange vakanties buiten het seizoen, een eigen business opstarten, me storten op een nieuwe sport, heel ander werk gaan doen en zo nog wat zaken. Ik ben gaan nadenken over mijn nieuwe waarden en doelen. Hoe helderder het doel en de waarden zijn, hoe kleiner de kans dat je afhaakt en dus hoe meer kans op succes. Ook moet het doel aantrekkelijk zijn, je moet er zin in hebben.

Daarna kwam stap 2.

Voordat ik echt stappen kon maken in de richting van mijn nieuwe doelen en waarden, was het belangrijk dat ik bewust werd van de realiteit. Vragen die daarbij kunnen helpen zijn:

  • Wat is het probleem/ de situatie precies?
  • Hoe zit het eigenlijk?
  • Wat is herkenbaar uit andere situaties?
  • Wat is jouw aandeel in het probleem/ de situatie, wat is het aandeel van anderen en wat hangt van de context af?
  • Wat houdt jou nu tegen om het doel te bereiken, dus wat staat er in de weg, welke patronen of overtuigingen?

Al deze vragen ben ik voor mezelf langs gegaan. Tijdens lange wandelingen met onze hond en gesprekken met mijn vriend, familie en vrienden heb ik dit voor mezelf helder gekregen.

Nu ben ik aanbeland bij stap 3: mogelijke acties bedenken die ik kan zetten richting het doel. Een heel leuk en creatief proces waarin ik inventariseer wat mij kan helpen mijn doel te bereiken en naar mijn waarden te leven. Die acties kunnen dan gericht zijn op drie aspecten:

  • Wil je de situatie of jezelf veranderen?
  • Wil je de situatie of jezelf accepteren?
  • Wil je weg uit de situatie?

In mijn geval accepteer ik de situatie. Ik ga deze niet meer proberen te veranderen want dat kan niet. Als nieuwe waarde heb ik nu avontuur. Dit was vroeger heel belangrijk voor me, maar is de laatste jaren, door de omstandigheid waar wij inzaten, naar de achtergrond verdwenen. Avontuur wil ik weer terug in mijn leven. Mijn doelen worden daardoor ook anders.

Hierna volgt de laatste en misschien wel moeilijkste stap.

Je kan namelijk pas veranderen als je je gedrag echt verandert. Echt wat anders gaan doen. Dus de mogelijke stappen die je hebt bedacht in stap 3 ook echt om gaan zetten in actiestappen. Je moet gaan experimenteren met nieuwe gedachten en nieuw gedrag. Iets proberen wat je nog nooit hebt gedaan. Het is belangrijk dat je de actiestappen concreet maakt en kijkt naar mogelijke obstakels. Maak de stappen niet te groot. Elke stap richting het doel, hoe klein ook, is een succes. 

Samenvattend, om weer regie te pakken in je eigen leven, kan je het verandermodel gebruiken. Deze bestaat uit 4 stappen:

  • Stap 1: Doelen stellen en waarden formuleren
  • Stap 2: Bewustwording van de situatie/ het probleem
  • Stap 3: Mogelijke acties bedenken
  • Stap 4: Actiestappen zetten

Ik zit nu in een heerlijk creatief proces. Waarin ik mag brainstormen, nadenken over mogelijke acties. En tegelijkertijd heb ik ook al een aantal kleine actiestapjes gezet richting mijn nieuwe doel. Zo zijn mijn vriend en ik ons serieus aan het oriënteren om samen een eigen bedrijf op te starten. En heb ik me ingeschreven voor een aantal sportieve uitdagingen die ik nog nooit heb gedaan. Heel spannend, en het geeft energie!

Ik hoop dat deze 4 stappen jou ook helpen om iets waarvan je baalt, verdrietig of boos om bent, of gewoon niet meer wil in je leven, te veranderen en weer vol energie het nieuwe tegemoet te gaan!

Reacties (0)
Reactie plaatsen