Voeding: Zelfgemaakte haverkoeken Nieuwsblog
  • Auteur(s):
Nu beoordelen:

Een van mijn lievelings ingrediënten is havermout.  Dit heb ik eigenlijk ontdekt sinds ik CML heb. In mijn zoektocht naar hoe ik het beste voor mijn lichaam en geest kon zorgen, is havermout een van de belangrijkste ingrediënten gebleken. Ik gebruik het voor bijna alles. Het is een van de goedkoopste en meest voedzame graansoorten die er is.  En je kan werkelijk voor ieder moment van de dag er iets van maken; van warm ontbijt tot voedzame smoothies, van een heerlijk haverbrood voor de lunch tot pannenkoeken of een heerlijke quiche in de avond. En vergeet de zelfgemaakte haverkoeken voor bij de thee niet! 

Deze haverkoeken heb ik altijd in huis. Ze zijn gezond, voedzaam en lekker op eigenlijk ieder moment. 

Waarom zijn zelfgemaakte haverkoeken gezond?

Zelfgemaakte haverkoeken zijn om heel veel redenen gezond. Hieronder deel ik er een paar met je.

Haverkoeken hebben als voornaamste ingrediënt haver.  

Haver is een graansoort en kom je in veel verschillende vormen tegen. Zo zijn er haverkorrels, havervlokken, havermout, havermeel, haverzemelen, je hebt zelfs haverolie. Hieruit blijkt al de veelzijdigheid van haver.

Zelfgemaakte haverkoeken zijn goed voor je cholesterol

In het algemeen verlagen volkoren producten het risico op hart-en vaatziekten. Van haver is specifiek aangetoond dat het helpt het LDL-cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Een laag LDL-cholesterol zorgt ervoor dat je minder risico hebt op hart- en vaatziekten. Onder andere hierom staat havermout ook in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Zelfgemaakte haverkoeken bevatten langzame koolhydraten

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde, heb je langzame en snelle koolhydraten. Haver is een voorbeeld van een langzame koolhydraat. Daardoor staan ze hun energie geleidelijk af en zorgen ze niet voor (erge) bloedsuikerpieken. Dat betekent bijvoorbeeld dat als je ontbijt met havermout, je een langer verzadigd gevoel zult ervaren. Haverkoeken zijn dus een ideaal tussendoortje. Ze zijn gezond, lekker en je blijft lang verzadigd, mits zelf gemaakt natuurlijk!

Hoe zit het met zelfgemaakte haverkoeken en gluten?

Haver bevat van nature geen gluten, maar komt wel vaak in aanraking met glutenbevattende granen zoals tarwe. Daardoor kan haver sporen van gluten bevatten. Haverproducten zijn daarom ook niet geschikt voor mensen met glutenintolerantie (coeliakie), tenzij het officiële glutenvrij logo op de verpakking staat. Glutenvrij haver kan je in veel natuurwinkels kopen. Dan kan je als je een glutenintolerantie hebt, alsnog genieten van zelfgemaakte haverkoeken.

Recept zelfgemaakte haverkoeken

Uiteindelijk bepaalt natuurlijk hoe je het klaarmaakt en wat je eraan toevoegt, hoe gezond het is. Daarom deel ik hier met jullie mijn recept voor zelfgemaakte haverkoeken, waarvan de toevoegingen ook gezond zijn. 

Onderstaand recept maakt 4-8 haverkoeken (afhankelijk van hoe groot je ze maakt), is zo gemaakt en echt heerlijk. 

  • 1 banaan
  • 1 eetlepel lijnzaad
  • 1 theelepel kaneel
  • 80 gram havermout

Verwarm de oven op 200 graden. Plet de banaan en de havermout en mix deze met de lijnzaad en kaneel tot een geheel. Bekleed een bakplaat met bakpapier en maak van de havermoutmix 4 balletjes en druk deze plat tot koeken. Bak de zelfgemaakte haverkoeken in 15 min in de oven totdat ze goudbruin zijn.

Ik maak vaak een hele voorraad van deze zelfgemaakte haverkoeken, in een afgesloten blik of bak blijven ze zeker 5 dagen goed.

Je kan eindeloos variëren met deze haverkoeken. Zo kan je er ook (gewelde) rozijnen doorheen doen of stukjes appel of noot. En je kan ze natuurlijk ook kleiner of groter, dikker of dunner maken. Je kan deze haverkoeken eten als ontbijt en tussendoor. En je kan er de lekkerste toetjes mee maken. Maak dan wat kleinere koekjes en pak een koekje, leg er schijfjes aardbeien op en leg daarbovenop weer een koekje. Ziet er heel leuk uit en is nog gezond ook!

Ik hoor het heel graag als je deze haverkoeken hebt gemaakt!

Geniet van deze zelfgemaakte haverkoeken bij de thee, als ontbijt of lekker tussendoor.

Wie maakt er ook al veel met havermout? Benieuwd naar ieders ideeën! Nieuwe recepten zijn altijd welkom dus, als je wilt, deel ze graag!

Wie ben ik?

Ik ben Sophie, zelf CML patiënt sinds 2014 en een ervaren vitaliteits- en life coach en therapeut. Ik begeleid o.a. chronische zieken op het gebied van voeding, beweging en gezondheid. Uit ervaring weet ik hoe je leven geregeerd kan worden door een ziekte en de beperkingen, en hoe je gedachten soms met je aan de haal gaan. Goed zorgen voor lichaam en geest maakt een wereld van verschil in hoe je je voelt. Dat heb ik zelf ervaren én ook gezien bij de mensen die ik begeleid.

Wil je meer energie en je vitaler voelen? Wil je je eetgewoontes veranderen of een manier van bewegen vinden die bij jou en je leven past? Wil je leren hoe je jouw ziekte een plaats geeft in je leven? Wil je, ondanks of dankzij de uitdagingen van het leven, je leven optimaal benutten?

In mijn coachtrajecten en trainingen help ik je om jouw doelen te bereiken. Ik help je weer regie te nemen, zodat je stappen kunt zetten richting jouw doel. Meer weten over hoe training of coaching jou kan helpen? Mail: phikacoaching@gmail.com

Reacties (4)
  • Door op 20:48

    Ik ga morgen meteen wat bananen kopen om ook mn eigen koekjes te bakken, dank voor je heldere uitleg, klinkt heerlijk en een top vervanging van mij supermarkt koekjes :)

  • Door op 15:08

    Ik ga zo lijnzaad halen en het gelijk proberen. Ben zo dol op de haverkoeken van de bakker, maar die zitten dan ook vol suiker!

  • Door op 17:24

    Leuk Tita, benieuwd of je ze inmiddels gemaakt hebt en of ze inderdaad een goede vervanger zijn voor de koekjes van de supermarkt. Ik hoor het graag!

  • Door op 17:26

    Dank voor je leuke bericht Nadia! Hoop dat ze net zo lekker, of misschien wel lekkerder zijn dan de koeken van de bakker:). Dan sla je twee vliegen in een klap, je hebt en wat lekkers en je doet je lijf er ook nog een lol mee!

Reactie plaatsen