Voeding: Gezonde pizza Nieuwsblog
  • Auteur(s):
Nu beoordelen:

Sinds ik CML heb, ben ik nog bewuster gaan eten. Omdat gezonde voeding zo belangrijk is om je fitter en vitaler te voelen, ondanks je ziekte. Sindsdien vind ik niks leuker dan een gezonde variant te bedenken op een snack of maaltijd die voor veel mensen als favoriet wordt beschouwd, maar niet per se gezond is. Zo hebben bijvoorbeeld pizza, pannenkoeken en appeltaart een ongezond imago. Maar daar bestaan allemaal gezonde varianten op.

Een van mijn favoriete gezonde maaltijden is dan ook pizza. Ja, er bestaat ook gezonde pizza!

Het deeg van een gezonde pizza

Voor het maken van een gezonde pizza is het allereerst belangrijk dat je de juiste keuze maakt voor het deeg. Gelukkig is dit tegenwoordig heel makkelijk. In de meeste supermarkten kan je namelijk al een kant-en-klaar bodem kopen om daar vervolgens zelf van alles op te gooien voor een gezonde pizza. Dat vind ik een hele goede ontwikkeling, want heel veel mensen vinden pizza lekker en een gezonde pizza wordt op deze manier veel makkelijker te maken. Tegenwoordig zijn er ook pizzabodems, die deels zijn gemaakt van groente. Je hebt in de supermarkt pizzabodems met bloemkool, biet of wortel.

Maar je kan het deeg natuurlijk ook zelf maken. Kies dan liever niet voor witte bloem. Witte bloem is een voorbeeld van een snelle koolhydraat. Hier zijn alle voedingsstoffen en vezels uitgezeefd en dit doet dus niet heel veel voor je gezondheid. Bovendien krijg je er geen verzadigd gevoel van en stijgt je bloedsuiker er veel sneller van. En dat is niet goed. Want daarna heb je vaak snel weer zin om te snacken en voor je concentratie is het ook niet bevorderlijk. Andere voorbeelden van snelle koolhydraten zijn eigenlijk alles wat wit is, dus witte pasta, wit brood, witte rijst, maar ook snoep, ijs frisdranken. Kies daarom altijd voor volkoren pasta, zilvervliesrijst of volkorenbrood. Ook peulvruchten, fruit en groenten zijn voorbeelden van langzame koolhydraten. Dan nu weer even terug naar de pizza. De basis voor gezond deeg is bijvoorbeeld volkorenmeel, daar zitten lekker veel vezels in en het deeg hiervan is makkelijk te maken, of kikkererwtenmeel, dat is eiwitrijk. Maar je kan ook pizza maken van quinoa, haver, bloemkool en ga zo maar door.

De toppings van een gezonde pizza

Een van de leukste dingen aan zelf pizza maken, vind ik de toppings. Omdat je de pizza zelf maakt, kan je helemaal zelf kiezen wat je er op doet. En je kan ook variëren, bijvoorbeeld de ene helft met tonijn en de andere helft vegetarisch. Zelf kies ik vaak voor schijfjes courgette, tomaat, paprika, uienringen en bovenop ansjovis en kaas.

Hoe maak je een gezonde pizza?

Zelf een gezonde pizza maken klinkt misschien moeilijker dan het is. Het is echt heel simpel en zo gebeurd. Het enige dat je er voor nodig hebt is volkorenmeel, water, olijfolie en een deegroller. Zoals gezegd kan je dus ook ander meel gebruiken, maar sommige varianten zijn iets bewerkelijker dan andere, een gezonde pizza met volkoren meel vind ik het makkelijkst. 

En je kan dan zelf bepalen wat en hoeveel je er op doet en zo kan je jouw gezonde pizza precies maken zoals jij dat wilt.

Voor een gezonde pizza voor 4 personen gebruik je:

  • 200 gram volkoren meel
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 6 eetlepels water

Zelf vind ik het lekker ook nog Italiaanse kruiden door het deeg te mengen. Maar dit kan ook paprikapoeder zijn, het is maar net waar je zin in hebt.

Dit roer je door elkaar en kneed je tot deeg. Is het nog te droog, doe er dan nog een beetje water bij. Is het te nat, dan nog wat extra deeg. Rol het met een deegroller tot een hele dunne bodem en doe het 7 minuutjes in een goed voorverwarmde oven op 180-200 graden. Haal de bodem er dan weer uit. Besmeer de bodem met tomatenpuree en/ of een beetje pesto. En doe er dan op wat je wil. Vervolgens doe je het vervolgens nog 15 à 20 minuten in de oven en klaar is je zelfgemaakte gezonde pizza. Het ziet er mooi uit, iedereen vindt het lekker en het is nog gezond ook.

Hieronder de voordelen van een gezonde pizza op een rijtje:

  1. Bijna iedereen vindt het lekker: gezond eten betekent ook lekker eten.
  2. Door te kiezen voor het goede meel, zoals volkorenmeel, krijg je ook veel vezels binnen ten opzichte van de witte variant. Bovendien verzadigt het beter.
  3. Je bloedsuikerspiegel stijgt niet zo snel van pizza met het juiste deeg en de juiste toppings; je blijft langer verzadigd en het is beter voor je humeur, concentratie en darmen.
  4. De keuze is reuze: zo kan je een gezonde pizza maken van volkoren meel, kikkerewrtenmeel, quinoa, bloemkool en ga zo maar door.
  5. Je kan de gezonde pizza zelf samenstellen: ik doe er altijd heel veel groente op. Op deze manier krijg je heel makkelijke je dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen binnen.

Kortom, gezonde pizza is een volwaardige gezonde maaltijd die er ook nog eens heel mooi uit ziet!

Veel plezier met het maken van jouw gezonde pizza! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Wie ben ik?

Ik ben Sophie, zelf CML patiënt sinds 2014 en een ervaren vitaliteits- en life coach en therapeut. Ik begeleid o.a. chronische zieken op het gebied van voeding, beweging en gezondheid. Uit ervaring weet ik hoe je leven geregeerd kan worden door een ziekte en de beperkingen, en hoe je gedachten soms met je aan de haal gaan. Goed zorgen voor lichaam en geest maakt een wereld van verschil in hoe je je voelt. Dat heb ik zelf ervaren én ook gezien bij de mensen die ik begeleid.

Wil je meer energie en je vitaler voelen? Wil je je eetgewoontes veranderen of een manier van bewegen vinden die bij jou en je leven past? Wil je leren hoe je jouw ziekte een plaats geeft in je leven? Wil je, ondanks of dankzij de uitdagingen van het leven, je leven optimaal benutten?

In mijn coachtrajecten en trainingen help ik je om jouw doelen te bereiken. Ik help je weer regie te nemen, zodat je stappen kunt zetten richting jouw doel. Meer weten over hoe training of coaching jou kan helpen? Mail: phikacoaching@gmail.com

Reacties (0)
Reactie plaatsen