Zorgverlener en patiënt aan het woord over hoe de zorg veranderd is door corona Nieuwsblog
  1. Zorgverlener en patiënt aan het woord over hoe de zorg veranderd is door corona
Nu beoordelen:

Zorgverlener en patiënt aan het woord over hoe de zorg veranderd is door corona

In dit interview spreken we met verpleegkundig specialist in opleiding Eline Brons en CML-patiënt Piet Otten over hun ervaringen over de veranderingen in de zorg door corona.

  • Hoe is de reguliere zorg veranderd door corona? 

Eline (verpleegkundig specialist in opleiding): Ik denk dat er vooral veel fysiek contact is afgeschaald. Veel controle afspraken zijn vervangen door videoconsulten of zijn zelfs vooruit geschoven. Ik denk dat er nu, doordat de omstandigheden ons ertoe dwingen, kritischer gekeken wordt naar welke reguliere zorg per se noodzakelijk is en welke zorg misschien omlaag kan qua frequentie of omgezet kan worden in een videogesprek. Ook is het bloed prikken buiten het ziekenhuis in een stroomversnelling gekomen. Wat via het Radboud geregeld is met externe afname in samenwerking met INR trombosedienst.

Piet (patiënt):Door Corona is in beperkte mate mijn zorg veranderd. Naast het feit dat het melden in het ziekenhuis nu middels vragenlijsten wordt ondersteunt; en je bij een bezoekje je eerst bij een aanmeld-balie je bezoek mag verifiëren, is deze verandering van de aangeboden zorg te verwaarlozen wat mij betreft. Dit geldt natuurlijk ook voor de looproutes die voor mij persoonlijk (goed ter been zijnde) geen enkele invloed hebben op de geboden zorg.

  • Hoe ervaar jij die verandering? 

Eline: Ik denk dat het in sommige opzichten heel goed is dat er kritisch gekeken wordt naar wat echt nodig is en dat er dus minder fysieke afspraken plaatsvinden en meer videogesprekken. Het is voor ons als zorgverleners echter wel soms lastig, je wil tenslotte niet de ‘feeling’ met de patiënt verliezen. Het persoonlijke contact.

Piet: Zoals gezegd is alles ter voorkoming van besmettingen meer gereguleerd. Vragenlijsten invullen, alleen voor noodzakelijke zorg naar ziekenhuis e.d.. Mijn ervaring zelf is wel, dat ik extra voorzichtig ben als ik naar het ziekenhuis moet voor bloedprikken en/of controles. Het laatste wat ik wil is besmet worden of overdragen (als je niet weet dat je het hebt/niet getest). 

  • Wat vind je er minder goed aan? 

Eline: Ik vind het goed dat we patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis laten komen. Dat geldt zeker voor patiënten in stabiel vaarwater. Het minder goede is dat sommige patiënten ook zodanig ‘bescheiden’ zijn dat ze minder snel aan de bel trekken als er iets is. Of dat ze uit angst voor corona bijvoorbeeld helemaal niet meer durven te gaan bloed prikken of naar een afspraak komen. Terwijl dat uiteindelijk wel heel belangrijk is voor hun gezondheid.

Piet: Ik vind de zorg supergoed ingericht op dit moment. Bij mijn laatste bezoekjes aan het ziekenhuis, was eea super goed geregeld tav afstand, handen ontsmetten, ontvangst/controle aangaande je afspraak e.d.  Ook behandelende artsen, verpleegkundigen e.d. nemen het Corona-virus absoluut serieus, gezien mondkapjes, 1,5 afstand waar dat kan enz enz. Wat ik ook super vind is dat de mogelijkheid er is om digitaal een arts-bezoek te hebben! Je kunt dan vanuit een veilige omgeving toch met de arts een gesprek hebben. En wat te denken van afspraken met de apotheek, waardoor medicijnen digitaal besteld kunnen worden en thuis worden afgeleverd.

  • Zijn er onderwerpen die regelmatig terugkomen? 

Eline: Angst voor het krijgen van corona en het risico hierop. Maar ook wel patiënten die er echt last van hebben dat we nu al zo lang binnen de maatregelen moeten leven, waardoor het normale dagelijks leven ‘on hold’ staat. Dat stemt in de meeste gevallen niet positiever.

  • Verwacht je dat we op die manier blijven werken? 

Eline: Ik denk zeker dat we meer gebruik blijven maken van videogesprekken en ook zeker van het bloed prikken buiten het ziekenhuis. Uiteindelijk is dit ook allemaal veel patiëntvriendelijker en minder tijdrovend voor de patiënt. En wellicht dat het handen schudden in het ziekenhuis wel nooit meer terugkomt. Ik zou er niet verbaasd over zijn in ieder geval.

Piet: Ja, ik kan zeker leven met deze manier van aanbieden van zorg ten tijde van deze pandemie. Ik kan me natuurlijk wel heel goed voorstellen dat even een fysiek bezoek, en onderzoek soms noodzakelijk is, en dat dit niet digitaal “kan worden afgedaan”.

  • En heb je nog andere dingen die jou zijn opgevallen?  

Eline: De dynamiek in de spreekkamer is anders als patiënten alleen moeten komen en niet hun familielid of partner mee mogen nemen. Ik kan niet zeggen of dit positief of negatief is, dat verschilt ook per situatie, maar het valt wel op.

Piet: Eens temeer bewijzen wat mij betreft systemen als Cmylife-app, med-app, en bv mijn Radboud e.d. hun dienst. Door deze digitale hulpmiddelen kun je veel zaken regelen met aandacht voor de Corona-maatregelen, zonder in te boeten op de zorg.

Reacties (0)
Reactie plaatsen