Opname consult nog lang niet vanzelfsprekend Nieuwsblog
  1. Opname consult nog lang niet vanzelfsprekend
  • Auteur(s):
Nu beoordelen:

Opname consult nog lang niet vanzelfsprekend

Sinds onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief aan de Tweede Kamer heeft geschreven waarin zij patiënten stimuleert om de consulten met hun arts op te nemen, is er veel discussie ontstaan over dit onderwerp.

opname consult

Slechts 25% van de informatie blijft hangen

Onderzoek heeft uitgewezen dat het opnemen van de eerste consulten kan zorgen voor stress en angst vermindering tijdens het consult. Ook zorgt het voor een hogere informatieopname. Dit zorgt niet alleen voor een bevredigender gevoel met de besluiten die worden genomen maar ook voor betere communicatie met familie en naasten. Het blijkt zo te zijn dat mensen maar maximaal 8 minuten aan medische informatie kunnen herproduceren en dat men zich slechts 25% van de gegeven informatie kan herinneren. Dit laat grote potentiële voordelen van het opnemen van consulten zien.  

Zorgprofessionals vaak huiverig voor opnamen

Toch lijken zorgprofessionals terughoudend te zijn en uiten hun zorgen hierover. ‘’Zullen patiënten deze opnamen delen op social media en wat gebeurt er vervolgens met deze informatie?’’, ‘’Ik voel mij niet comfortabel met het feit dat alles wat er besproken wordt binnen de spreekkamer wordt opgenomen’’, ‘’Patiënten zouden door gebruik te maken van deze opnamen mij kunnen aanklagen’’. Dit zijn slechts enkele uitingen van zorgen en angsten die onder zorgprofessionals heersen en naar voren komen bij discussies. Onnodige angsten en vormen van wantrouwen naar mijn mening.

Het is de keuze van de patiënt

Het online toegang verlenen aan patiënten voor inzage in hun medische gegevens heeft tot nog toe niet geleid tot het delen van gevoelige informatie zoals labresultaten op social media. Toch zijn er mensen die hun röntgenfoto’s online delen om ervaringen binnen de gezondheidszorg te delen via blogs. Als zorgprofessionals kun je je wel afvragen of dit het juiste is om te doen, maar is die mening wel relevant als mensen zich geroepen voelen om dit te doen? Natuurlijk kunnen we adviseren om een opname niet online te delen aangezien het om medische gegevens gaat en dat hetgeen waar het over gaat niet voor iedere patiënt met dezelfde condities geldt. Maar uiteindelijk is het aan mensen zelf wat ze met hun informatie doen.

Wederzijds vertrouwen

De angst dat wij als zorgprofessionals heel erg voorzichtig moeten zijn met elk woord dat er gezegd wordt in een consult, lijkt mij vreemd. Is het niet een deel van onze verantwoordelijkheid als professional dat we onze woorden met zorg uitkiezen? En waarom zouden mensen deze informatie misbruiken? Naar mijn mening is de relatie die ik heb met mijn patiënten gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Zij moeten niet alleen mij volledig vertrouwen om hun de beste zorg te kunnen leveren, ook ik moet hen vertrouwen. Wederzijds vertrouwen is noodzakelijk om elkaar als gelijke partners te zien in het gehele zorgproces. Anderen zien dit wellicht als naïef, voor mij is het vanzelfsprekend.

Bovendien zie ik overeenkomsten met de angst die ontstond toen de e-mail en de online patiënten communities ontstonden. Patiënten konden zorgverleners daardoor 24/7 bereiken waardoor mogelijkerwijs een overload aan vragen en berichten zou kunnen ontstaan. Dit is nooit gebeurd. Langlopende online patiënten communities hebben bewezen dat ze veel worden gebruikt en er worden ook vragen gesteld. Maar hier wordt zeker geen misbruik van gemaakt.

Niet angst maar betere zorg als drijfveer

Hoe je het ook wendt of keert, we moeten onze manier van doen nooit laten leiden door angst. We moeten de gezondheidszorg verbeteren en er elke dag voor zorgen dat we beter presteren dan de dag ervoor. Als het opnemen van een consult daartoe bijdraagt, dan moeten we dit doen!

Door Stefanie van den Bosch
Trainee mond-kaak en aangezichtschirurgie & innovator in de zorg

Wil jij je consult terugluisteren?

Neem het gesprek met je arts op met de opname functie van de MedApp. Deze app kan je gratis downloaden op je smartphone via de App Store voor iOS apparaten en in de Google Play Store voor android apparaten. Natuurlijk wel zo netjes om dit met je dokter te overleggen.

Reacties (0)
Reactie plaatsen