Je geleefd voelen Nieuwsblog
  • Auteur(s):
Nu beoordelen:

Je geleefd voelen

In mijn coachpraktijk en daarbuiten merk ik dat veel mensen zoekende zijn, zich geleefd voelen. In hoe ze deze diffuse tijd moeten inrichten en doorkomen. De één komt om in het werk, de ander heeft te weinig. De één is heel voorzichtig met Corona, de ander probeert er nog wel een beetje op uit te gaan en een ‘normaal’ leven te houden. De structuur van het dagelijkse leven is, mede door het verplichte thuiswerken, ook grotendeels weg. En ondertussen vliegen de veelal verontrustende nieuwsberichten je om de oren.

Je eigen koers varen

Het is af en toe best lastig je eigen koers te blijven varen in deze tijd. Dat maakt dat veel mensen zich ‘geleefd’ voelen. Veel mensen weten niet waar ze al hun energie aan besteden. De dag is voorbij zonder dat ze er erg in hebben en ineens is het weekend. En weekend en week lopen volledig door elkaar heen. Mensen voelen zich alsof ze de regie over hun leven een beetje kwijt zijn. Terwijl het gevoel van regie, juist in onzekere tijd, zo belangrijk is.

Hoe kan je je minder geleefd voelen?

Ik vind het daarom zelf heel fijn af en toe bij mezelf een soort van APK te doen. Te checken of ik nog wel aan de juiste dingen mijn energie besteed. Of ik zelf nog genoeg regie pak in mijn eigen leven om me wat minder geleefd te voelen. Ik ben hier eigenlijk mee begonnen toen ik hoorde dat ik CML had en doe het sindsdien soms wekelijks, soms maandelijks.  

Daarvoor kijk ik altijd naar onderstaande 6 levensgebieden en scoor dan voor mezelf hoe ik daar nu mee bezig ben en wat mijn wens zou zijn.

Op basis van het doen van deze oefening zal snel duidelijk worden waar je te veel en waar je te weinig energie aan besteedt ten opzichte van wat je eigenlijk zou willen. Wat de oorzaak is dat je je geleefd voelt. Door dit inzicht zal het misschien makkelijker worden om dingen die je nu de hele tijd uitstelt, wel te gaan doen. Of zaken waar je bang voor bent, toch op te pakken. Om  je op die manier wat minder geleefd te voelen.

Voor mij, en voor velen met mij denk ik, geldt nu dat ik te weinig tijd kan besteden aan mijn sociale leven. Gewoonweg omdat dat nu, door de maatregelen, niet kan. Dus mijn wens hiervoor is groter dan hoe de situatie nu is. Dat geconstateerd hebbende, hoe kan ik er dan voor zorgen, de huidige situatie in acht nemend, dat ik toch mijn sociale contacten onderhoudt op een manier dat ik er blij van word?

Voor vrije tijd geldt bij mij het omgekeerde. Ik heb er nu meer van dat ik wens, omdat er gewoon veel minder afspraken zijn. Dus stel ik mezelf de vraag hoe kan ik deze tijd op een zinvolle, energie gevende manier besteden?

Op deze manier ga ik dit rijtje af. En maak ik een actielijstje voor mezelf, Bijvoorbeeld dat ik deze week weer een goede vriendin ga bellen die in Zwitserland woont. En dat ik meer van mijn vrije tijd ga besteden aan studeren (zingeving).

Dit geeft me een gevoel dat ik m’n leven weer even een beetje op de rit heb. Ik voel me dan echt wat minder geleefd en wat meer ‘in control’.

Gezondheid is een levensgebied dat voor mij altijd al belangrijk is geweest. En waar ik ook altijd al veel aandacht aan heb besteed. Daar zit dan ook bijna nooit een discrepantie tussen ‘nu’ en ‘wens’.

Lekkere en gezonde pepernoten

Met de feestdagen en bijbehorende eet- en drinkfestijnen op komst, kan dit levensgebied bij mensen een beetje in gedrang komen.

Om ook daar een beetje de regie te houden over je eigen gezondheid, sluit ik deze blog af met een simpel recept voor écht lekkere gezonde pepernoten.

Doe er je voordeel mee en geniet ervan! Bij het maken ervan voel je je ook al minder geleefd!

Men neemt (voor ca. 40 – 50 kruidnoten)
– 125 gram speltmeel
– 65 gram kokosbloesemsuiker
– 1 flinke eetlepel speculaaskruiden
– 1/2 theelepel wijnsteenbakpoeder
– flinke snuf zeezout
– 50 gram kokosolie
– 25 milliliter plantaardige melk
– 25 gram blanke amandelen

En zo doe je het:
– Verwarm de oven voor op 175 graden.
– Snijd de amandelen in kleine stukjes.
– Meng het speltmeel, de kokosbloesemsuiker, speculaaskruiden, het bakpoeder en zout door elkaar.
– Smelt de kokosolie totdat deze vloeibaar is en voeg deze samen met de melk aan het mengsel toe.
– Voeg de amandelen toe en kneed het geheel tot een deegbal.
– Verpak de deegbal in huishoudfolie en laat deze 20 minuten in de koelkast rijpen.
– Maak kleine ronde balletjes van het deeg en druk deze een beetje plat, zodat je mooie kruidnoten krijgt.
– Leg de kruidnoten op een bakplaat met bakpapier en zet ze 10 – 15 minuten in de oven.
– Laat ze afkoelen zodat ze lekker knapperig worden.

Reacties (0)
Reactie plaatsen