Het belang van structuur in tijden van sleur Nieuwsblog
  1. Het belang van structuur in tijden van sleur
  • Auteur(s):
Nu beoordelen:

Het belang van structuur in tijden van sleur

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Het krijgt een soort van eindeloosheid deze tijd…elke keer denken we er bijna te zijn en dan komt er weer een verlenging. Elke dag lijkt hetzelfde te worden, Ground Hog Day is nog nooit zo realiteit gebleken. En juist in deze, wat Sophie betreft saaie tijd, is een dagelijkse structuur belangrijker dan ooit. Lees hieronder waarom Sophie dit vindt. 

Het hebben van dagelijkse gewoontes helpt je namelijk op de volgende manieren:

Het vermindert stress

Een dagelijkse routine geeft jou houvast en structuur. Door herhaaldelijk dezelfde taken uit te voeren, creëer je een kader waarin jij je niet meer zorgen hoeft te maken over random zaken. Door het volgen van een routine zorg je voor controle over dingen die je wél in de hand hebt en dat vermindert het gevoel van stress.

Sinds corona heb ik een andere structuur. Maar wel eentje die mijn dag ook kaders geeft en daardoor is het makkelijker doelen stellen en behalen. Ik merk dat ik daardoor aan het einde van de dag een voldaan gevoel heb. Als ik die structuur niet zou aanhouden zou ik alles tegelijk gaan doen, veel meer afgeleid zijn en dus veel minder gedaan krijgen. Daar zou ik dan weer een rotgevoel over krijgen en dat zou stress geven. En we hebben al genoeg prikkels die ons stress geven momenteel.

Het maakt je productiever

Wanneer een reeks taken en activiteiten een routine vormen, verkleint dit de kans dat je ze uitstelt. Doordat het als een automatisme in je systeem zit, zul je minder snel uitstelgedrag vertonen én het bespaart je tijd. Want je hoeft niet steeds opnieuw de volgende stap te bedenken en dus krijg je meer gedaan. Omdat we nu alles thuis moeten doen, werken, sporten en het normale thuis zijn, kan alles door elkaar gaan lopen. Ik hoor dan ook veel mensen die de hele tijd afgeleid zijn omdat ze dan weer even een wasje gaan doen, en dan weer even een kastje gaan opruimen, in plaats van het werk af te maken waar ze mee waren begonnen. Ik weet nu, door mijn dagelijkse structuur, wanneer ik ‘werk’uren en wanneer ‘huishoud’ of ‘sport’ en met de ‘hond lopen’ tijd heb. Daaromheen kan ik dan dingen doen die ik niet dagelijks doe. Maar de dingen die gedaan moeten worden, zijn dan in ieder geval gedaan.

Het helpt je om beter te worden in iets

Door de nieuwe structuur is er in mijn geval ook ineens meer tijd. Alleen al omdat het sociale leven (helaas) zo goed als stil ligt. Er waren 2 dingen die ik al de hele tijd uitstelde: beter leren auto rijden en meer boeken lezen. Beide heb ik vastgegrepen en ben ik iedere dag gaan doen. Omdat het makkelijker is iets iedere dag te doen, dan een aantal keer per week. Dat klinkt gek maar het is wel waar. Omdat het dan weer in je structuur komt, het wordt als het ware een automatisme. Met de hond ga ik nu iedere dag met de auto naar het bos. Mijn angst voor het rijden is totaal weg. En zoals ik vroeger altijd opkeek tegen vriendinnen die met het grootste gemak de auto pakten om even langs te komen, doe ik dat nu zelf ook.

’s Avonds ga ik nu eerder naar bed met een boek. In plaats van 2 series kijk ik er nu 1. Eerst kostte het moeite en nu is het bijna een automatisme. Het is dus inmiddels tijd voor een nieuwe vaardigheid die ik wil gaan verbeteren!

Sleur is misschien niet heel spannend, maar het hoeft niet slecht te zijn. Je kan het omzetten naar iets positiefs. Hierdoor krijg je niet alleen meer werk verzet, maar leer je ook nieuwe dingen en ben je bewust bezig met invulling aan je leven te geven, in plaats van mee rennen met de waan van de dag.

Hoe creëer je een structuur die bij jou past?

De structuur die voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Daarom is het belangrijk een structuur te vinden die bij jou past. Dat vergt een aantal dagen, misschien weken. Hieronder een aantal tips:

1.     Zoek uit wanneer jij op je productiefst bent

Ik heb al eerder geschreven over ochtend en avond mensen. Ik ben duidelijk een ochtend mens. Doe de dingen die je echt moet doen op die momenten dat je het productiefst bent.

2.     Mediteren, reflecteren, bezinken

De één doet het door te mediteren, de ander door een rondje te lopen, maar het is belangrijk dagelijks een paar minuten (of langer) te nemen om de dag te laten bezinken en de volgende dag te plannen. Zo creëer je rust in je hoofd en sta je ’s ochtends met een helder plan voor de dag op. En het geeft je ook tijd om te bedenken of de structuur die je hebt bedacht nog wel werkt. Ik doe dat tijdens het lopen met de hond. Maar het kan ook onder de douche, tijdens het sporten, terwijl je staat te koken, of tijdens een ingepland meditatiemoment.

3.     Dagelijkse lichaamsbeweging

Je hoeft niet iedere dag hard te sporten maar zorg dat je iedere dag zorgt voor beweging, het liefst ook in combinatie met een frisse lucht. ‘Vroeger’ was er reistijd naar werk, vrienden etc. die is er ineens niet meer. Gebruik die tijd om te bewegen, te sporten, te wandelen, te fietsen.

4.     Lezen

Niet alleen werkt het ontspannend, je leert er vaak ook nog wat van. En het helpt je om dingen in ander perspectief te zien.

Ik ben benieuwd of er nog nieuwe dingen zijn die jullie jezelf hebben aangeleerd deze lock down periode? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Reacties (1)
  • Door op 20:26

    Hoi Sophie,
    Dank voor deze blog! Ik vind hem heel erg positief en inspirerend. Leuk ook hoe je de concrete voorbeelden erbij geeft. En herkenbaar dat je zegt dat het makkelijk is om iets nieuws elke dag te doen dan een paar keer per week ;)
    Ik heb mezelf voorgenomen om wat meer te wandelen, vaker nieuwe, gezonde recepten uit te proberen en wat ontspannener om te gaan met huishoudelijke taken.
    De stappen kan ik makkelijk behalen door na elke maaltijd een vast rondje te lopen. Vaak met mijn man die thuiswerkt, soms alleen met een podcast. Omdat dit maar een kort rondje is, is het goed te behappen en heb ik aan het einde van de dag toch voldoende gewandeld.
    Voor het koken zoek ik recepten online en wil ik zo min mogelijk zakjes of pakjes gebruiken.
    En wat betreft het huishouden (ik moet als CML-er mijn weinige energie echt verdelen) sta ik mezelf regelmatig toe om een geplande taak morgen of overmorgen te doen.
    Hartelijke groet,
    Barbara

Reactie plaatsen