De eerste keer Nieuwsblog
  • Auteur(s):
Nu beoordelen:

Voor alles is een eerste keer. En eerste keren creëren vaak herinneringen. Zo weet ik nog heel goed de eerste keer dat ik op kamp ging, toen ik de eerste keer in het vliegtuig stapte en ook wanneer ik voor het eerst verliefd werd.

Mooie en minder mooie herinneringen ontstaan bij eerste keren. De eerste keer dat ik zonder bandjes fietste op de spiksplinternieuwe fiets van mijn neefje en viel. Die herinnering begon leuk en eindigde minder leuk; voor mij de eerste keer dat ik een hechting kreeg en zijn nieuwe fietsje was niet meer nieuw….

De waarde van herinneringen

Mooie herinneringen zijn belangrijk. Want ze kunnen een bron van geluk en een remedie tegen angst, eenzaamheid en depressie zijn.  Ze kunnen een natuurlijke tegenkracht zijn tegen depressies. Terugkijken op een mooi verleden is waardevol en een stimulans voor ons zelfvertrouwen, blijkt uit onderzoek van het Deense Happiness Research Institute.

Ik pas dit principe heel vaak toe. Om goed met mijn ziekteproces om te gaan en met andere dingen die spannend of onzeker zijn.

De eerste keer dat ik een goede bloeduitslag kreeg, gaf mij zelfvertrouwen dat het de daarop volgende keren ook goed zou zijn. In deze Corona tijd doen wij ook veel voor het eerst. En ik probeer de positieve eerste keren hiervan heel bewust mee te maken en op te slaan in mijn hoofd. Om ze vervolgens later te kunnen gebruiken als positief gevoel. Zo herinner ik me heel goed de eerste avond in de Corona tijd, dat ik weer vrienden zag (op afstand), omdat dat weer kon door de versoepelingen. Wat een heerlijke, warme (letterlijk) avond was dat!

Leven naar je waarden

Die eerste keren brengen je vaak uit je comfort zone. Je bent ze niet gewend. Ze zijn spannend. En onder andere daarom is deze periode ook spannend. We weten niet wat er gaat gebeuren. Maar ik merk ook dat ik flexibel wil blijven, vrijheid wil blijven voelen. Waarbij ik alle maatregelen van overheidswege vanzelfsprekend in acht neem. Ik hecht veel waarde aan flexibiliteit en vrijheid. Maar hoe kan ik hier naar leven in een tijd dat er veel niet kan en mag? Ik merkte dat deze waarden door Corona best wel opnieuw werden uitgedaagd. En dit zijn waarden die al heel lang bij me zijn en die ik heel belangrijk vind.

Ook ten tijde van mijn diagnose wilde ik mijn leven niet laten regeren door angst, maar leven naar mijn waarden flexibiliteit en vrijheid, terwijl toen alles ook zo onzeker was en voelde.

De eerste keer alleen in de auto

Hoe ik dat doe? Onder andere door af en toe iets helemaal nieuws te doen. Out of my comfort zone. Dat geeft mij het gevoel dat ik flexibel ben. En vrij. En daarmee de regie hou; over mijn leven, en de dingen die ik belangrijk vind. Voorbeeld? Ik ben niet echt een auto rijder. Maar ik moest een maand geleden naar een afspraak (op afstand) bij de Duitse grens. Door Corona kon ik niet met de trein.  Dus ik had twee keuzes: of de afspraak afzeggen en dus niet in de auto stappen, of me over de angst heen zetten. Als ik de afspraak af zou zeggen totdat ik weer met de trein zou kunnen, zou ik toegeven aan de angst van niet alleen willen auto rijden. Dat voelde niet goed. Want dat ging tegen mijn waarden van flexibiliteit en vrijheid in. Dus ik heb, voor de eerste keer in hele lange tijd, alleen de auto gepakt. En het ging goed! Nu weet ik dat ik overal heen kan alleen, ook met de auto. In tijden van Corona helemaal handig. En nog belangrijker, dit heeft mij een positieve herinnering opgeleverd en enorm veel zelfvertrouwen gegeven. En daarbij een extra gevoel van flexibiliteit en vrijheid. En ook dat is in onzekere tijden belangrijk.

Hoe maak je mooie herinneringen?

Manieren om positieve herinneringen te maken en bewust op te slaan zijn, volgens het Happiness Institute:

  1. Deel je herinneringen, gedeelde herinneringen beklijven vaak beter.
  2. Haal herinneringen regelmatig op, dan train je je herinneringsspier.
  3. Koppel ze aan een plek, geur of een kleur of een liedje.
  4. En last but not least: creëer nieuwe ervaringen, dus doe iets voor het eerst!

Dus ik daag iedereen uit deze week weer iets voor de eerste keer te doen. En de herinnering goed op te slaan en het gevoel dat je daarbij krijgt ook.

Veel plezier, ik ben benieuwd naar jullie eerste keren! Als je wilt, deel ze graag in een reactie!

Wie ben ik?

Ik ben Sophie, zelf CML patiënt sinds 2014 en een ervaren vitaliteits- en life coach en therapeut. Ik begeleid o.a. chronische zieken op het gebied van voeding, beweging en gezondheid. Uit ervaring weet ik hoe je leven geregeerd kan worden door een ziekte en de beperkingen, en hoe je gedachten soms met je aan de haal gaan. Goed zorgen voor lichaam en geest maakt een wereld van verschil in hoe je je voelt. Dat heb ik zelf ervaren én ook gezien bij de mensen die ik begeleid.

Wil je meer energie en je vitaler voelen? Wil je je eetgewoontes veranderen of een manier van bewegen vinden die bij jou en je leven past? Wil je leren hoe je jouw ziekte een plaats geeft in je leven? Wil je, ondanks of dankzij de uitdagingen van het leven, je leven optimaal benutten?

In mijn coachtrajecten en trainingen help ik je om jouw doelen te bereiken. Ik help je weer regie te nemen, zodat je stappen kunt zetten richting jouw doel. Meer weten over hoe training of coaching jou kan helpen? Mail: phikacoaching@gmail.com

Reacties (0)
Reactie plaatsen